Szkoła Podstawowa

Koncert interaktywne MUZYKA ŻYWA

Bogactwo kultur i muzyki zainspirowało Zespół Muzeum dla Dzieci przy Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie do organizacji cyklu spotkań muzycznych. W wybrane poniedziałki zapraszamy Nauczycieli wraz z Uczniami oraz Rodziców z Pociechami na muzyczne podróże po Europie i Afryce. Koncerty to nie tylko słuchanie muzyki wykonywanej na żywo, lecz również animacje, opowieści i zabawy muzyczne angażujące małych odbiorców, ośmielające Dzieci i Dorosłych do tańca, śpiewu i gry na instrumentach.

Poniedziałkowe koncerty o godz. 10.00 i 12.00 - do wyboru. 

 

PROGRAM 2016/2017

 

Koncert z cyklu MUZYKA ŻYWA w Muzeum dla Dzieci – jesień 2016 r.

10 października : Hiszpańskie rytmy flamenco

28 listopada: Meksykańskie Andrzejki

5 grudnia : Mikołajki na ludowo

19 grudnia: Koncert bożonarodzeniowy na góralską nutę

 

Koncert z cyklu MUZYKA ŻYWA w Muzeum dla Dzieci – zima, wiosna 2017 r.

23 stycznia: Ole, Karnawał! Tango! Bolero!

6 marca: Wiosna w górach- góralskie instrumenty pasterskie

27 marca: W poszukiwaniu dawnego czasu - zabawy i zabawki ludowe w Polsce

10 kwietnia: Dyngus - mazowieckie tradycje wielkanocne

 

Zapraszamy do sprawdzania najnowszej oferty w zakładce aktualności, w kalendarzu wydarzeń miesięcznych oraz na fb.

Bilety: 20 zł/dziecko, opiekunowie bezpłatnie

Czas trwania: ok 60 minut.

Rezerwacje: 22 696 53 80, rezerwacje@ethnomuseum.pl

Warsztaty kulinarne

Wprowadzimy dzieci i młodzież w świat: etno-, kulturo- i bioróżnorodności w oparciu o kalendarz obrzędowy i rytmy natury. Wspieranie kształtowania dobrych nawyków świadomego i zdrowego żywienie inspirowanych bogactwem produktów naturalnych, żywych energetycznie (100% jedzenia w jedzeniu). Przestrzeń warsztatowa stwarza twórcze otoczenie, w którym dziecko znajduje miejsce na samodzielnie prowadzone eksperymenty (kulinarne) w formie zabawy, poprzez stan zachwytu pobudza swoją kreatywność i procesy uczenia się. Proponowane zajęcia wpisują się w kalendarz świąt i zmienność pór roku (sezonowość).

 

Warsztaty kulinarne o kalendarz obrzędowy i rytmy natury

 

Późne lato/jesień:

Temat: Wypiek i zdobienie ciasteczek/babeczek z dzikimi ziołami (lawendą, makiem, nasionami pokrzywy.

Działanie: Robimy wesołe ciasteczka/ciasteczka pełne życia. Uczestnicy wyrabiają ciasto, wycinają kształty i ozdabiają ciasteczka (lukrem, nasionami, owocami). Część mogą zjeść na miejscu a część zabrać do domu w papierowych torebeczkach przewiązanych rafią/sznureczkiem.

Wartości edukacyjne: Pobudzanie wyobraźni poprzez pracę manualną, zdobycie wiedzy na temat bioróżnorodności, którą daje: tradycyjny ogródek, łąka, las.

 

Temat: Kiszenia ogórków/kapusty – uczestnicy na zajęciach przygotowują warzywa i zalewę.

Działanie: Kisimy czyli zdrowo przetwarzamy pokarm jesienią. Każdy wychodzi z zajęć z samodzielnie zrobionym słoiczkiem przetworów.

Wartości edukacyjne: Uczestnicy dowiadują się o formach przetwarzania pożywienia w gospodarce tradycyjnej.

 

Zima:

Temat: Słoneczne kluseczki lub babeczki dyniowe. Używamy odmiany hokaido z miękką skórką i nie dużych rozmiarów.

Działanie: Pokazowo drążymy jedną dynię, czyścimy pestki do suszenia, miąższu użyjemy do wypieków. W skorupie wycinamy „gębe” i robimy lampion. Z puree dyniowego wykonujemy prostą potrawę na słodko i jemy ją na miejscu. Gębę i pestki dzieci zabierają do szkoły.

Hasło: Dyniomania!

Wartości edukacyjne: Uczestnicy dowiadują się jak racjonalnie wykorzystać surowiec aby nic się nie zmarnowało. Prezentacja odmian dyni.

 

Temat: Batony z kutii – tradycyjna świąteczna potrawa z użyciem pęczaku/ryżu/płatków owsianych.

Działanie: Lepimy batony bożonarodzeniowe - tradycja w nietradycyjnej formie.Część uczestnicy konsumują na miejscu, część pakują na prezent w przezroczystą folię z wstążeczką.

Wartości edukacyjne: Dzieci dowiadują się o tradycyjnych potrawach bożonarodzeniowych i noworocznych, które do dziś goszczą na naszych stołach. Prezentacja produktów zbożowych, jak wyglądają i jak rosną.

 

 

Wiosna:

Temat: Robimy mazurki – wspólnie sporządzamy ciasto, a każdy samodzielnie zdobi swój kawałek np. czekoladą, sezamkami, lukrem itp.

Działanie: Własnoręcznie ugniatamy mazurkowe opowieści kolorowej treści. Część uczestnicy konsumują na miejscu, a część mogą zapakować do domu w przezroczystą folię z wstążeczką.

Wartości edukacyjne: Pobudzenie wyobraźni poprzez ułożenie historii na mazurkach. Dowiadujemy się także o tradycyjnych słodkich potrawach wielkanocnych.

 

Temat: Świętujmy dzień chwasta! (obchodzony 28.03) – doceniamy dzikorosnące rośliny jadalne.

Działanie: Robimy chipsy z pokrzywy w cieście naleśnikowym.

Wartości edukacyjne: Rozpoznajemy jadalne rośliny z naszego otoczenia, np.: czym się różni mlecz od mniszka, jak kisili kiedyś barszcz zwyczajny na barszcz itp.

 

 

Całoroczne:

Temat: Pierogi, pierogi, pierogi.

Działanie: Uczestnicy wyrabiają ciasto, wykonują farsz, przyprawiają, smakują, wycinają kształty, lepią pierogi, gotują i degustują.

Wartości edukacyjne: Pobudzanie wyobraźni poprzez pracę manualną, budowanie dobrych relacji w grupie.

 

 

Obowiązują rezerwacje: 22 696 53 80, rezerwacje@ethnomuseum.pl

Koszt: 40 zł od uczestnika/ opiekunowie wstęp bezpłatny

Program Muzeum dla Dzieci

1. O zachowaniu przy stole, czyli kulturowy savoir-vivre

Opis: Czym jest savoir-vivre? Czy wszędzie wygląda tak samo? Wybierzemy się w podróż po Azji i Europie, gdzie zasiądziemy do różnych stołów, by znaleźć odpowiedź na to pytanie. Wspólnie nauczymy się jeść pałeczkami i zapamiętamy, po której stronie kładzie się nóż i widelec. Odwiedzimy również Indie, by zobaczyć, jak wygląda tamtejsza kultura posiłków.

Działanie: tworzenie pierścieni do serwetek; nauka trzymania pałeczek chińskich; prezentacja fragmentów filmów etnograficznych z kolekcji PME

Podstawa programowa:

  • Klasy I-III: 4.2, 5.4, 5.5, 11.1

  • Klasy IV-VI: plastyka: 1.1, 2.1, 2.2; historia i społeczeństwo: 1.1, 1.4, 1.8; etyka: 1

Koszt: 15 zł od uczestnika/ opiekunowie wstęp bezpłatny

 

2. Strój, biżuteria, tatuaż – sposoby zdobienia ciała

Opis: Wyruszymy w podróż po świecie, by poznać kanony urody różnych kultur i zastanowić się, czym naprawdę jest piękno. Bodypainting, tatuaże, makijaż ­– zobaczymy niesamowite i zaskakujące techniki zdobienia ciała z całego świata oraz porozmawiamy o ich znaczeniu. Dowiemy się, jakie funkcje oprócz estetycznej pełnią stroje, oraz zanurzymy się w symbolikę etnicznej biżuterii.

Działanie: tworzenie biżuterii, prezentacja zdjęć i fragmentów filmów podróżniczych, eksplorowanie wystaw PME, projektowanie etnicznego tatuażu

Podstawa programowa:

  • Klasy I-III: 4.2, 4.3, 5.5, 11.1

 

  • Klasy IV-VI: plastyka: 1.1, 2.1, 2.2; historia i społeczeństwo: 1.1, 1.4, 1.8; etyka: 1, 2, 3

Koszt: 15 zł od uczestnika/ opiekunowie wstęp bezpłatny

 

3. Gry i zabawy z całego świata cz. I

Opis: Czy możemy poznawać inne kultury poprzez zabawę? Oczywiście! Zapraszamy na wycieczkę po sześciu kontynentach w poszukiwaniu najstarszych gier świata, zabaw książąt na królewskich dworach oraz dziecięcych harców w upalnych lasach tropikalnych.

Działanie: tworzenie prostej zabawki, zabawy ruchowe, gry pamięciowe i zręcznościowe

Podstawa programowa:

  • Klasy I-III: 4.2, 5.4, 10.3cd

  • Klasy IV-VI: plastyka: 2.1, 2.2; przyroda: 9.6, 9.7; wychowanie fizyczne: 2.1, 3.1

 Koszt: 15 zł od uczestnika/ opiekunowie wstęp bezpłatny

 

4. Gry i zabawy z całego świata cz. II

Opis: Propozycja dla tych, którzy mieli już okazję bawić się na naszych zajęciach i mają chęć na więcej! Zajęcia pełne wrażeń, ruchu i śmiechu, na których dzieci poznają zarówno stare zabawy podwórkowe, jak i gry z najdalszych zakątków świata, których mogą nauczyć się od swoich rówieśników z innych kontynentów.

Działanie: tworzenie prostej zabawki, zabawy ruchowe, gry pamięciowe i zręcznościowe

Podstawa programowa:

  • Klasy I-III: 4.2, 5.4, 10.3cd

  • Klasy IV-VI: plastyka: 2.1, 2.2; przyroda: 9.6, 9.7; wychowanie fizyczne: 2.1, 3.1

Koszt: 15 zł od uczestnika/ opiekunowie wstęp bezpłatny

 

5. Dawnych instrumentów czar

Opis: Didgeridoo, zanza, morin chuur? Wyruszymy w podróż do Afryki, Azji i Australii, by poznać tajemnice skryte pod tymi nazwami! Zagramy na djembe dźwięki głośne jak słonie i szybkie jak antylopy. Na wystawie PME zobaczymy również instrumenty ludowe, które dawniej rozbrzmiewały na mazowieckich wsiach, i zatańczymy w rytm tradycyjnych polskich tańców. W czasie muzycznej podróży będą nam towarzyszyć melodie z całego świata!

Działanie: tworzenie własnego instrumentu, elementy tańców ludowych, warsztat gry na bębnach afrykańskich, eksplorowanie wystawy PME

Podstawa programowa:

  • Klasy I-III: 3.1, 3.2, 4.2

  • Klasy IV-VI: muzyka: 1.1, 1.5, 2.4, 2.5, 3.1, 3.3, 3.4; plastyka: 1.1, 2.1, 2.2

Koszt: 15 zł od uczestnika/ opiekunowie wstęp bezpłatny

 

6. Barter, płacidło, moneta – formy płatności kiedyś i dziś

Opis: Czy kiedyś można było zapłacić muszlą lub solą? Co to jest płacidło? Podczas warsztatów dowiemy się, skąd wzięły się pieniądze na świecie i czy są potrzebne do szczęścia. Wspólnie odkryjemy, co istniało, zanim ludzie wymyślili pieniądze, a także poznamy, czym jest przedsiębiorczość, podczas gry dotyczącej gospodarowania zasobami.

Działanie: tworzenie własnego płacidła, prezentacja obiektów z kolekcji PME, prezentacja fragmentów filmów etnograficznych z kolekcji PME, gra edukacyjna

Podstawa programowa:

  • Klasy I-III: 4.2, 4.3, 5.3, 5.1, 5.9, 7.9

  • Klasy IV-VI: plastyka: 2.1, 2.2; historia i społeczeństwo: 1.2, 5.1; etyka: 8

 Koszt: 15 zł od uczestnika/ opiekunowie wstęp bezpłatny

 

7. Na orientalnym bazarze

Opis: Czy herbata przebyła długą drogę, zanim dotarła do Europy? Czy kawa mogła być uznawana za magiczną i niebezpieczną miksturę? Czy przyprawy mogą rosnąć na drzewach, a leki na łąkach i polanach? Do czego – oprócz potraw – można jeszcze użyć tego, co znajdziemy w kuchni? Na te i inne pytania poszukamy wspólnie odpowiedzi!

Działanie: tworzenie dekoracji z ziół; komponowanie własnej mieszanki herbacianej, barwienie tkanin naturalną metodą, prezentacja fragmentów filmów etnograficznych

Podstawa programowa:

  • Klasy I-III: 4.2, 5.5, 6.4, 11.1

  • Klasy IV-VI: plastyka: 2.1, 2.2; przyroda: 13.3; etyka: 1

 Koszt: 15 zł od uczestnika/ opiekunowie wstęp bezpłatny

 

8. Etnobotanika – sekretny świat roślin

Czy rośliny mogą krzyczeć? Jak nasi pradziadkowie radzili sobie z bólem brzucha? Kto zrobił dziury w listkach dziurawca? Czy moglibyśmy żyć bez roślin? W jaki sposób tradycyjne społeczności wykorzystywały ich właściwości i dlaczego nie warto jeść każdej jagody, którą znajdziemy? Na te i inne pytania poznamy odpowiedzi dzięki lekcji z pogranicza etnobotaniki i etnomedycyny. Ruszajcie z nami w podróż przez lasy Amazonii, syberyjską tajgę i karpackie regle!

Działanie: tworzenie dekoracji roślinnych, warsztat młodego zielarza, eksploracja wystaw stałych PME, prezentacja fragmentów filmów etnograficznych z kolekcji PME

Podstawa programowa:

  • Klasy I-III: 4.2, 6.1, 6.2, 6.6, 11.8

  • Klasy IV-VI: plastyka: 1.1, 2.1, 2.2; przyroda: 1.8, 1.9, 3.1, 5.3, 5.5

 Koszt: 15 zł od uczestnika/ opiekunowie wstęp bezpłatny

 

9. Boże Narodzenie i święta zimowe na świecie

Opis: Wyruszymy w wielką zimową podróż i odkryjemy obyczaje świąteczne różnych krajów! Dowiemy się, kto przynosi prezenty włoskim dzieciom i gdzie szukają podarków najmłodsi Hiszpanie. Porozmawiamy również o świątecznych symbolach – skąd pochodzi choinka? Co to jest podłaźniczka i czy pająka należy się bać? W czasie wizyty na wystawie „Czas Świętowania” odwiedzimy świat dawnych polskich tradycji świątecznych i zimowych, a potem stworzymy niezwykłe ozdoby do naszych domów.

Działanie: tworzenie ozdób świątecznych, zabawa muzealna na wystawie „Czas Świętowania”, prezentacja fragmentów filmów etnograficznych z kolekcji PME

Podstawa programowa:

  • Klasy I-III: 4.1, 4.2, 4.3, 5.7, 6.2

  • Klasy IV-VI: plastyka: 1.1, 2.1, 2.2; historia i społeczeństwo: 1.4, 2.1

Koszt: 15 zł od uczestnika/ opiekunowie wstęp bezpłatny

 

10. Wielkanoc i święta wiosenne na świecie

Opis: Prześledzimy oznaki budzącej się do życia przyrody i poznamy zwyczaje wielkanocne i wiosenne z całego świata! Wystawa „Czas świętowania” odkryje przed nami zapomniane tradycje tego okresu – dowiemy się, z jakim obyczajem wiąże się kogut, jaką moc kryje w sobie jajko, kim są pucheroki oraz Siuda Baba. Poznamy sposób na wyznaczenie dat Wielkanocy, ich związek z księżycem i porą roku oraz stworzymy ozdoby przypominające nam o nadchodzącym wiosennym czasie!

Działanie: tworzenie ozdoby wiosenno-wielkanocnej, eksplorowanie wystawy „Czas Świętowania”, prezentacja fragmentów filmów etnograficznych z kolekcji PME

Podstawa programowa:

  • Klasy I-III: 4.1, 4.2, 4.3, 5.7, 6.2

  • Klasy IV-VI: plastyka: 1.1, 2.1, 2.2; historia i społeczeństwo: 1.4, 2.1; przyroda: 13.3

 Koszt: 15 zł od uczestnika/ opiekunowie wstęp bezpłatny

 

11. Karnawały świata

Opis: Zapraszamy na wycieczkę śladami największych światowych karnawałów! Podczas podróży weźmiemy udział w polskich zabawach zapustnych i poznamy rytmy karnawałów latynoamerykańskich. Odkryjemy znaczenie masek, strojów, tańców i hałasu w tym magicznym okresie. Eksponaty PME pomogą nam poczuć atmosferę czasu największej zabawy w roku!

Działanie: tworzenie elementów strojów karnawałowych, eksplorowanie wystawy „Czas Świętowania”, zabawy karnawałowe z różnych krajów, pokaz fragmentów filmów etnograficznych z kolekcji PME

Podstawa programowa:

  • Klasy I-III: 3.1, 4.1, 4.2, 4.3, 5.7

  • Klasy IV-VI: muzyka: 1.1, 2.5, 3.1; plastyka: 2.1, 2.2; historia i społeczeństwo: 1.4, 2.1

Koszt: 15 zł od uczestnika/ opiekunowie wstęp bezpłatny

Program Pracowni Etnograficznych

1. Tradycje świąt Bożego Narodzenia – od Św. Mikołaja do Trzech Króli

Co to jest podłaźniczka? Jak zrobić świat? Czy turoń to groźne zwierzę? Opowieść o najważniejszych polskich tradycjach wigilijnych i noworocznych w pięknej scenerii wystaw muzealnych, urozmaicona zabawami i zadaniami. Nakrywamy stół do wigilii, przebieramy się za kolędników. Na zakończenie niespodzianka – każde dziecko zrobi słodką ozdobę na choinkę.

Podstawa programowa:

  • Klasy I-III: 4.1, 4.2, 4.3, 5.7

  • Klasy IV-VI: plastyka: 1.1, 2.1, 2.2; historia i społeczeństwo: 1.4, 2.1

Czas trwania: ok. 60 min., klasa: 0-6

Koszt: 250 zł (lekcja) plus bilety wstępu: 1 zł od ucznia/ opiekunowie wstęp bezpłatny

 

2. Zabawki na choinkę

Choinka jest najpiękniejszą ozdobą świąteczną domów. Opowieść o tym, jak kiedyś strojono świąteczne drzewka, oglądanie tradycyjnych zabawek ze słomy, papieru, opłatka i bibułki. Podczas warsztatów każdy uczeń zrobi własną zabawkę na choinkę – kolorowego ptaszka z kartonu i bibułki.

Podstawa programowa: klasy I-III: 4.1, 4.2, 4.3, 5.7

Czas trwania do 60 min., klasa: 0-3

Koszt: 250 zł (lekcja) plus bilety wstępu: 1 zł od ucznia/ opiekunowie wstęp bezpłatny

 

3. Szopka krakowska – tradycja i zabawa

Dlaczego szopka krakowska przypomina bajkowy pałac? Jakie postaci występują w szopce? Opowieść o historii szopki i postaciach występujących w szopkowym teatrzyku. Będziemy oglądać szopki i lalki z muzealnej kolekcji, układać puzzle. Każdy uczeń zrobi z kartonu lalkę do szopki i ją ozdobi.

Podstawa programowa: klasy I-III: 4.1, 4.2, 4.3, 5.7

Czas trwania do 60 min., klasa: 0-3

Koszt: 250 zł (lekcja) plus bilety wstępu: 1 zł od ucznia/ opiekunowie wstęp bezpłatny

 

4. Hej, zapusty, zapusty – tradycje karnawałowe

Zapusty to czas zabaw, balów, kuligów, czas chodzenia „kolędników”. Dowiemy się, jak kiedyś się bawiono, jakie postacie można było spotkać. Będziemy przymierzać maski i stroje karnawałowe. Każdy uczeń zrobi z kartonu swoja maskę i ją ozdobi.

Podstawa programowa:

  • Klasy I-III: 4.1, 4.2, 4.3, 5.7

  • Klasy IV-VI: plastyka: 1.1, 2.1, 2.2; historia i społeczeństwo: 1.4, 2.1, 3.2

Czas trwania: ok. 60 min., klasa: 0-6

Koszt: 250 zł (lekcja) plus bilety wstępu: 1 zł od ucznia/ opiekunowie wstęp bezpłatny

 

5. Tradycje wielkanocne – od Środy Popielcowej do Lanego Poniedziałku

Jak dawniej żegnano zimę i witano wiosnę? Jak wysoka może być palma? Jak się gra w wybitki? Opowieść o Wielkim Poście, Niedzieli Palmowej, ludowych tradycjach Wielkiego Tygodnia oraz Świąt Wielkanocnych w scenerii wystaw muzealnych. W programie: strojenie gaika-maika, przygotowanie stołu wielkanocnego, puzzle i zabawy z pisankami.

Podstawa programowa:

  • Klasy I-III: 4.1, 4.2, 4.3, 5.7

Czas trwania do 60 min., klasa 1-3

Koszt: 250 zł (lekcja) plus bilety wstępu: 1 zł od ucznia/ opiekunowie wstęp bezpłatny

 

6. Pisanki wielkanocne

Gawęda na temat zwyczajów związanych z pisankami i ich zdobieniem. W programie: wykonanie pisanki techniką batikową (woskową) dla uczniów z klas 3-6, techniką rysunkowo-malarską dla klas 1-2.

Podstawa programowa:

  • Klasy I-III: 4.1, 4.2, 4.3, 5.7

  • Klasy IV-VI: plastyka: 1.1, 2.1, 2.2; historia i społeczeństwo: 1.4, 2.1, 3.2

Czas trwania do 60 min., klasa 1-6

Koszt: 250 zł (lekcja) plus bilety wstępu: 1 zł od ucznia/ opiekunowie wstęp bezpłatny

 

7. Wycinankowa gwiazda – prezent w stylu ludowym

Wyjątkowe miejsce wśród polskich wycinanek zajmują te wielobarwne z okolic Łowicza. Stylizowane tulipany, róże i inne kwiatowe motywy naklejane były na koła z białego kartonu i zawieszane na belkach w izbie. Podczas warsztatów każdy uczeń zrobi kwiatową „gwiazdę” i oprawi ją w ramki.

Podstawa programowa:

  • Klasy I-III: 4.1, 4.2, 4.3, 5.7

  • Klasy IV-VI: plastyka: 1.1, 2.1, 2.2; historia i społeczeństwo: 1.4, 2.1, 3.2

Czas trwania do 60 min., klasa: 1-6

Koszt: 250 zł (lekcja) plus bilety wstępu: 1 zł od ucznia/ opiekunowie wstęp bezpłatny

 

8. Uczymy się robić wycinanki mazowieckie

Wycinanka jest wyjątkową dziedziną polskiej sztuki ludowej. Ozdabiano nią ściany wiejskich izb na całym Mazowszu. Podczas warsztatów uczniowie będą oglądać wycinanki z różnych części regionu, poznają podstawy techniki wycinankarskiej i zrobią wycinanki charakterystyczne dla trzech różnych miejsc na Mazowszu.

Podstawa programowa:

  • Klasy I-III: 4.1, 4.2, 4.3, 5.7

  • Klasy IV-VI: plastyka: 1.1, 2.1, 2.2; historia i społeczeństwo: 1.4, 2.1, 3.2

Czas trwania do 60 min., klasa: 3-6

Koszt: 250 zł (lekcja) plus bilety wstępu: 1 zł od ucznia/ opiekunowie wstęp bezpłatny

 

9. Na szkle malowane

Opowieść o historii obrazów, sposobach ich malowania i umieszczania w wiejskich wnętrzach. Oglądanie obrazów z muzealnej kolekcji. Podczas warsztatów każdy uczeń namaluje własny obrazek na szkle.

Podstawa programowa:

  • Klasy I-III: 4.1, 4.2, 4.3, 5.7

  • Klasy IV-VI: plastyka: 1.1, 2.1, 2.2; historia i społeczeństwo: 1.4, 2.1, 3.2

Czas trwania do 60 min., klasa: 3-6

Koszt: 250 zł (lekcja) plus bilety wstępu: 1 zł od ucznia/ opiekunowie wstęp bezpłatny

 

10. Czerwone korale, tęczowe pasiaki, portki cyfrowane – czyli o strojach naszych pradziadków

Zajęcia pozwolą poznać uczniom stroje z trzech regionów Polski: z regionu łowickiego, krakowskiego i podhalańskiego. Będziemy oglądać i przymierzać elementy strojów, układać puzzle, rozwiązywać zadania a najmłodsi kolorować postacie w strojach.

Podstawa programowa:

  • Klasy I-III: 4.1, 4.2, 4.3, 5.7

  • Klasy IV-VI: plastyka: 1.1, 2.1, 2.2; historia i społeczeństwo: 1.4, 2.1, 3.2

Czas trwania ok. 60 min., klasa: 0-6

Koszt: 250 zł (lekcja) plus bilety wstępu: 1 zł od ucznia/ opiekunowie wstęp bezpłatny

 

11. Wybrane regiony etnograficzne w Polsce

Podczas zajęć wybierzemy się w podróż w różne ciekawe miejsca w Polsce. Na północy odwiedzimy Kaszubów, na południu Górali. Po drodze zajrzymy na Mazowsze. Będziemy słuchać opowieści o zwyczajach, strojach i języku, będziemy podziwiać niezwykłe instrumenty muzyczne i ciekawe naczynia pasterskie. W programie rozwiązywanie zadań oraz praca plastyczna oparta na charakterystycznych motywach sztuki ludowej z danego regionu.

Podstawa programowa:

  • Klasy I-III: 3.1, 4.1, 4.2, 4.3, 5.7

  • Klasy IV-VI: plastyka: 1.1, 2.1, 2.2; historia i społeczeństwo: 1.4, 2.1, 3.2, 3.3

Czas trwania ok. 90 min., klasa: 3-6

Koszt: 250 zł (lekcja) plus bilety wstępu: 1 zł od ucznia/ opiekunowie wstęp bezpłatny

 

12. Na Jarmarku

Odwiedzając stragany tradycyjnego targu, dzieci poznają przedstawicieli ginących zawodów oraz ich wyroby. Będziemy się bawić w sprzedawców i klientów, robiąc zakupy u bednarza, kowala, garncarza, plecionkarza czy rolnika. Każdy uczeń ozdobi torbę na zakupy i zabierze swoje sprawunki do domu.

Podstawa programowa: klasy I-III: 4.2, 5.7, 5.9, 7.9

Czas trwania ok. 60 min., klasa: 0-3

Koszt: 250 zł (lekcja) plus bilety wstępu: 1 zł od ucznia/ opiekunowie wstęp bezpłatny

 

13. Od gliny do garnka

Podczas lekcji poznamy właściwości gliny i różne jej rodzaje. Uczniowie dowiedzą się, jak powstał pierwszy garnek – jak lepi się go ręcznie, a jak toczy na kole garncarskim. Porównają naczynia z gliny wysuszonej, wypalonej, szkliwionej. Poznają kształty i zastosowanie tradycyjnych naczyń. W programie: film o pracy garncarza i wykonanie małego naczynia z modeliny.

Podstawa programowa: klasy I-III: 4.1, 4.2, 4.3, 5.7, 9.1

Czas trwania: ok. 60 min., klasa: 0-3

Koszt: 250 zł (lekcja) plus bilety wstępu: 1 zł od ucznia/ opiekunowie wstęp bezpłatny

 

14. Od ziarna do chleba

Skąd wziął się chleb? Jak wypiekano go w domu? Podczas lekcji uczniowie poznają tradycyjne narzędzia do uprawy ziemi i wypieku chleba. W programie: film pt. „Wypiek chleba", oglądanie narzędzi, rozwiązywanie zadań edukacyjnych.

Podstawa programowa: klasy I-III: 5.7, 5.9, 9.1

Czas trwania: ok. 60 min., klasa: 2-3

Koszt: 250 zł (lekcja) plus bilety wstępu: 1 zł od ucznia/ opiekunowie wstęp bezpłatny

 

15. Od korca do kilograma, od łokcia do metra – czyli o dawnych miarach i wagach na Mazowszu

Czy zawsze mierzono i ważono tak jak dzisiaj? Dowiemy się, co to jest korzec, garniec. Co mierzono na łuty i funty, ile to mendel czy gros. Będziemy oglądać stare przyrządy i naczynia pomiarowe i spróbujemy mierzyć nimi, rozwiążemy zadania.

Podstawa programowa:

  • Klasy I-III: 5.7, 7.10, 7.11, 9.1

  • Klasy IV-VI: historia i społeczeństwo: 1.4, 3.2; zajęcia techniczne: 1.1, 1.2

Czas trwania do 60 min., klasa: 3-6

Koszt: 250 zł (lekcja) plus bilety wstępu: 1 zł od ucznia/ opiekunowie wstęp bezpłatny

 

16. Mazowiecka zagroda na co dzień i od święta

Co oznacza słowo „zagroda”? Jakie budynki wchodziły w skład wiejskiego gospodarstwa? Jakie zwierzęta tam mieszkały? Odpowiedź znajdziemy, układając makietę wsi. Uczniowie dowiedzą się również, jak wyglądało wnętrze mazowieckiej chaty. Zajrzą do malowanej skrzyni, by odkryć „skarby”, i poznają przepis na domowy wypiek chleba. Wspólnie nakryjemy świąteczny stół. Będziemy rozwiązywać zadania i układać puzzle. Na zakończenie sesja fotograficzna z elementami strojów mazowieckich oraz praca plastyczna – wycinanka lub kolorowanka (w zależności od wieku uczestników).

Podstawa programowa:

  • Klasy I-III: 4.1, 4.2, 4.3, 5.7, 9.1

  • Klasy IV-VI: plastyka: 1.1, 2.1, 2.2; historia i społeczeństwo: 1.4, 2.1, 3.2

Czas trwania ok. 90 min., klasa: 1-6

Koszt: 250 zł (lekcja) plus bilety wstępu: 1 zł od ucznia/ opiekunowie wstęp bezpłatny

 

17. Sztuka przetrwania – życie Eskimosów dawniej i dziś

Kto wymyślił kajak i przeciwsłoneczne okulary? Czy Eskimosi nadal mieszkają w igloo i jak je budują? Oglądając slajdy, będziemy słuchać opowieści o zwyczajach ludzi mieszkających w najzimniejszych rejonach ziemi i rozwiązywać ciekawe zadania.

Podstawa programowa:

  • Klasy I-III: 5.5, 6.2, 6.5

  • Klasy IV-VI: historia i społeczeństwo: 1.1, 1.2; przyroda: 7.3, 13.1, 13.2, 13.3, 13.4

Czas trwania ok. 60 min., klasa: 2-4

Koszt: 250 zł (lekcja) plus bilety wstępu: 1 zł od ucznia/ opiekunowie wstęp bezpłatny