Przedszkole

Koncert interaktywne MUZYKA ŻYWA

Bogactwo kultur i muzyki zainspirowało Zespół Muzeum dla Dzieci przy Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie do organizacji cyklu spotkań muzycznych. W wybrane poniedziałki zapraszamy Nauczycieli wraz z Uczniami oraz Rodziców z Pociechami na muzyczne podróże po Europie i Afryce. Koncerty to nie tylko słuchanie muzyki wykonywanej na żywo, lecz również animacje, opowieści i zabawy muzyczne angażujące małych odbiorców, ośmielające Dzieci i Dorosłych do tańca, śpiewu i gry na instrumentach.

Poniedziałkowe koncerty o godz. 10.00 i 12.00 - do wyboru. 

 

PROGRAM 2016/2017

 

Koncert z cyklu MUZYKA ŻYWA w Muzeum dla Dzieci – jesień 2016 r.

10 października : Hiszpańskie rytmy flamenco

28 listopada: Meksykańskie Andrzejki

5 grudnia : Mikołajki na ludowo

19 grudnia: Koncert bożonarodzeniowy na góralską nutę

 

Koncert z cyklu MUZYKA ŻYWA w Muzeum dla Dzieci – zima, wiosna 2017 r.

23 stycznia: Ole, Karnawał! Tango! Bolero!

6 marca: Wiosna w górach- góralskie instrumenty pasterskie

27 marca: W poszukiwaniu dawnego czasu - zabawy i zabawki ludowe w Polsce

10 kwietnia: Dyngus - mazowieckie tradycje wielkanocne

 

Zapraszamy do sprawdzania najnowszej oferty w zakładce aktualności, w kalendarzu wydarzeń miesięcznych oraz na fb.

Bilety: 20 zł/dziecko, opiekunowie bezpłatnie

Czas trwania: ok 60 minut.

Rezerwacje: 22 696 53 80, rezerwacje@ethnomuseum.pl

Warsztaty kulinarne

Wprowadzimy dzieci i młodzież w świat: etno-, kulturo- i bioróżnorodności w oparciu o kalendarz obrzędowy i rytmy natury. Wspieranie kształtowania dobrych nawyków świadomego i zdrowego żywienie inspirowanych bogactwem produktów naturalnych, żywych energetycznie (100% jedzenia w jedzeniu). Przestrzeń warsztatowa stwarza twórcze otoczenie, w którym dziecko znajduje miejsce na samodzielnie prowadzone eksperymenty (kulinarne) w formie zabawy, poprzez stan zachwytu pobudza swoją kreatywność i procesy uczenia się. Proponowane zajęcia wpisują się w kalendarz świąt i zmienność pór roku (sezonowość).

 

Warsztaty kulinarne o kalendarz obrzędowy i rytmy natury

 

Temat: Wypiek i zdobienie ciasteczek/babeczek/pierniczków w zależności od kalendarza obrzędowego

Działanie: Uczestnicy wyrabiają ciasto, wycinają kształty i ozdabiają ciasteczka (lukrem, nasionami, owocami). Część mogą zjeść na miejscu a część zabrać do domu w papierowych torebeczkach przewiązanych rafią/sznureczkiem.

Wartości edukacyjne: Pobudzanie wyobraźni poprzez pracę manualną, zdobycie wiedzy na temat bioróżnorodności, którą daje: tradycyjny ogródek, łąka, las.

 

Temat: Pszenne jarzyniaki z ziołami

Działanie: Wyrabiamy wspólnie ciasto a następnie każdy uczestnik samodzielnie komponuje swojego jarzyniaka (sos, ser, zioła etc.), po wypieku wspólna konsumpcja.

Wartości edukacyjne: Uczymy się rozpoznawać zioła ogrodowe: np. macierzanka, lebiodka, bazylia etc. Które są miododajne i jak możemy hodować je w domu. Wykonujemy pracę manualną pobudzającą wyobraźnię.

 

Całoroczne:

Temat: Pierogi, pierogi, pierogi.

Działanie: Uczestnicy wyrabiają ciasto, wykonują farsz, przyprawiają, smakują, wycinają kształty, lepią pierogi, gotują i degustują.

Wartości edukacyjne: Pobudzanie wyobraźni poprzez pracę manualną, budowanie dobrych relacji w grupie.

 

 

Obowiązują rezerwacje: 22 696 53 80, rezerwacje@ethnomuseum.pl

Koszt: 40 zł od uczestnika/ opiekunowie wstęp bezpłatny

Program Pracowni Etnograficznych

1. Boże Narodzenie – nasze ukochane święta

Co to jest podłaźniczka? Jak zrobić świat? Czy turoń to groźne zwierzę ? Opowieść o najważniejszych polskich tradycjach wigilijnych i noworocznych w pięknej scenerii wystaw muzealnych, urozmaicona zabawami i zadaniami. Nakrywamy stół do wigilii, przebieramy się za kolędników. Na zakończenie niespodzianka – każde dziecko zrobi słodką ozdobę na choinkę.

Podstawa programowa: 7.2, 9.1, 9.2

Czas trwania do 60 min., wiek dzieci 4-6

Koszt: 250 zł (lekcja) plus bilety wstępu: 1 zł od ucznia/ opiekunowie wstęp bezpłatny

 

2. Szopka krakowska – tradycja i zabawa

Dlaczego szopka krakowska przypomina bajkowy pałac? Jakie postaci występują w szopce? Opowieść o historii szopki i postaciach występujących w szopkowym teatrzyku. Będziemy oglądać szopki i lalki z muzealnej kolekcji, układać puzzle. Każde dziecko zrobi z kartonu lalkę do szopki i ją ozdobi.

Podstawa programowa: 4.2, 9.1, 9.2

Czas trwania do 60 min., wiek dzieci 5-6 lat

Koszt: 250 zł (lekcja) plus bilety wstępu: 1 zł od ucznia/ opiekunowie wstęp bezpłatny

 

3. Zabawki na choinkę

Choinka jest najpiękniejszą ozdobą świąteczną domów. Opowieść o tym, jak kiedyś strojono świąteczne drzewka, oglądanie tradycyjnych zabawek ze słomy, papieru, opłatka i bibułki. Podczas warsztatów każdy uczeń zrobi własną zabawkę na choinkę – kolorowego ptaszka z kartonu i bibułki.

Podstawa programowa: 9.1, 9.2

Czas trwania do 60 min., wiek dzieci 5-6 lat

Koszt: 250 zł (lekcja) plus bilety wstępu: 1 zł od ucznia/ opiekunowie wstęp bezpłatny

 

4. Tradycje Wielkanocne – od Środy Popielcowej do Lanego Poniedziałku

Jak dawniej żegnano zimę i witano wiosnę? Jak wysoka może być palma? Jak się gra w wybitki? Opowieść o Wielkim Poście, Niedzieli Palmowej, ludowych tradycjach Wielkiego Tygodnia oraz Świąt Wielkanocnych w scenerii wystaw muzealnych. W programie: strojenie gaika-maika, przygotowanie stołu wielkanocnego, puzzle i inne zabawy. Każdy uczestnik ozdobi drewnianą pisankę i zabierze ją do domu.

Podstawa programowa: 4.2, 9.1, 9.2, 10.1

Czas trwania do 60 min., wiek dzieci 5-6 lat

Koszt: 250 zł (lekcja) plus bilety wstępu: 1 zł od ucznia/ opiekunowie wstęp bezpłatny

 

5. Czerwone korale, tęczowe pasiaki, portki cyfrowane – czyli o strojach naszych pradziadków

Zajęcia pozwolą poznać dzieciom stroje z trzech regionów Polski: z regionu mazowieckiego, krakowskiego i podhalańskiego. Będziemy oglądać i przymierzać elementy strojów, układać puzzle, rozwiązywać zadania i kolorować postacie w strojach.

Podstawa programowa: 4.2, 9.1, 9.2

Czas trwania ok. 60 min., wiek dzieci 5-6 lat

Koszt: 250 zł (lekcja) plus bilety wstępu: 1 zł od ucznia/ opiekunowie wstęp bezpłatny

 

6. Od gliny do garnka

Podczas lekcji poznamy właściwości gliny i różne jej rodzaje. Uczniowie dowiedzą się, jak powstał pierwszy garnek – jak lepi się go ręcznie, a jak toczy na kole garncarskim. Porównają naczynia z gliny wysuszonej, wypalonej i szkliwionej, poznają kształty i zastosowanie tradycyjnych naczyń. W programie: film o pracy garncarza i wykonanie małego naczynia z modeliny.

Podstawa programowa: 4.2, 9.1, 9.2, 10.3

Czas trwania: ok. 60 min., wiek dzieci 4-6 lat

Koszt: 250 zł (lekcja) plus bilety wstępu: 1 zł od ucznia/ opiekunowie wstęp bezpłatny

 

7. Na Jarmarku

Odwiedzając stragany tradycyjnego targu, dzieci poznają przedstawicieli ginących zawodów oraz ich wyroby. Będziemy się bawić w sprzedawców i klientów, robiąc zakupy u bednarza, kowala, garncarza, plecionkarza czy rolnika. Każdy przedszkolak ozdobi torbę na zakupy i zabierze swoje sprawunki do domu.

Podstawa programowa: 4.2, 7.2, 9.1, 9.2

Czas trwania ok. 60 min. Wiek 5-6 lat

Koszt: 250 zł (lekcja) plus bilety wstępu: 1 zł od ucznia/ opiekunowie wstęp bezpłatny

 

8. Zabawki naszych dziadków

Gawęda o dawnych zabawkach. Oglądanie tradycyjnych zabawek – koni na biegunach, zabawek ruchomych, bryczek, lalek i zabawa nimi. Każde dziecko zrobi konika z kartonu.

Podstawa programowa: 9.1, 9.2

Czas trwania: ok. 60 min., wiek dzieci 4-6 lat

Koszt: 250 zł (lekcja) plus bilety wstępu: 1 zł od ucznia/ opiekunowie wstęp bezpłatny

 

9. Znane i nieznane bajki polskie. Opowiadanie bajek na wystawach muzealnych

Dlaczego Janosik został zbójnikiem? Czy warto szukać kwiatu paproci? Czy na wystawie w Muzeum mieszka smok? Dowiemy się tego podczas baśniowej wędrówki po wystawach stałych. Każde dziecko zrobi bajkowego, papierowego smoka.

Podstawa programowa: 9.1, 9.2, 14.5             

Czas trwania: ok. 60 min., wiek dzieci 5-6 lat

Koszt: 250 zł (lekcja) plus bilety wstępu: 1 zł od ucznia/ opiekunowie wstęp bezpłatny

 

10. Maski afrykańskie

Wybierzemy się w podróż do gorącej Afryki. Będziemy słuchać afrykańskich bajek, opowieści o dawnych zwyczajach, oglądać i przymierzać maski. Każde dziecko zrobi i pokoloruje maskę z papieru.

Podstawa programowa: 7.2, 9.1, 14.5

Czas trwania ok. 60 min. wiek dzieci 4-5 lat

Koszt: 250 zł (lekcja) plus bilety wstępu: 1 zł od ucznia/ opiekunowie wstęp bezpłatny

 

11. Tinga-tinga. Baśniowe zwierzęta afrykańskie

Co oznacza dziwne słowo Tinga-tinga? Dlaczego zwierzęta Tinga-tinga tak się nam podobają? Opowieść o Edwardzie Tingatinga i o zwierzętach afrykańskich, których wizerunki stworzył. Każde dziecko pokoloruje rysunek w stylu Tinga-tinga.

Podstawa programowa: 9.1, 12.1

Czas trwania: ok. 60 min., wiek dzieci 4-5 lat.

Koszt: 250 zł (lekcja) plus bilety wstępu: 1 zł od ucznia/ opiekunowie wstęp bezpłatny

Program Muzeum dla Dzieci

1. Źródła dźwięków – dźwięki źródeł. Muzyczne eksploracje

Opis: Wyruszymy w podróż do świata muzyki i dźwięków, które towarzyszą nam na co dzień. Poznamy fascynujące instrumenty z bogatej kolekcji Państwowego Muzeum Etnograficznego. Posłuchamy codzienności i ciszy. Ruszymy w wir oberków i ludowych tańców. Afrykańskim bębnem przywołamy stada antylop.

Działania: wykonywanie idiofonów; elementy tańców ludowych; warsztat gry na djembe; pokaz wybranych eksponatów ze zbiorów PME

Podstawa programowa: 8.1, 8.2, 9.1

Koszt: 15 zł do uczestnika / opiekunowie wstęp bezpłatny

 

2. Wełna, len i jedwab. Czy ubrania rosną na łące?

Opis: Przyjrzymy się z bliska błękitnym kwiatom lnu i poznamy proces powstawania tkanin. Usłyszymy fascynującą historię jedwabnych nici. Przekonamy się, dlaczego wełna jest szorstka i co to znaczy, że coś jest jedwabiście gładkie. Zobaczymy, co wspólnego mają folusz i źle uprany sweterek.

Działania: „zbieranie lnu”; wspólne wykonywanie raportu (wzoru) na tkaninie; prezentacja fragmentów filmów etnograficznych z kolekcji PME

Podstawa programowa: 9.1, 12.1, 12.2

Koszt: 15 zł do uczestnika / opiekunowie wstęp bezpłatny

* Możliwość dostosowania zajęć do grup o specjalnych potrzebach

 

3. Drewno, metal, glina. Podróż do świata tworzyw

Opis: Zajrzymy do środka drewnianego przedmiotu i przekonamy się, jak długo „żyje” drewno. Odkryjemy, ile pracy i serca wkładał garncarz w swoje wyroby. Przekonamy się, dlaczego uważano, że kowal posiadał magiczną moc. Ruszajcie z nami w podróż do świata naturalnych tworzyw!

Działania: pozyskiwanie wyjątkowego papieru czerpanego; prezentacja specjalnych eksponatów ze zbiorów PME; prezentacja fragmentów filmów etnograficznych z kolekcji PME

Podstawa programowa: 9.1, 10.3

Koszt: 15 zł do uczestnika / opiekunowie wstęp bezpłatny

* Możliwość dostosowania zajęć do grup o specjalnych potrzebach

 

4. Kształty, wzory i kolory

Opis: Z jakim kolorem kojarzy nam się wiosna, a z jakim lato – i dlaczego? Puścimy wodze fantazji, badając właściwości różnych przedmiotów, i sprawdzimy też, co można stworzyć z podstawowych figur i kształtów. Dowiemy się, czy wzory mogą układać się w opowieść i sami opowiemy z ich pomocą własne historie.

Działanie: Zabawy konstrukcyjne i skojarzeniowe, prace plastyczne wykonane metodą stempli i wyklejania, badanie kształtów i faktur przedmiotów, kalejdoskop – zabawy optyczne

Podstawa programowa: 4.2, 9.1, 10.1

Koszt: 15 zł do uczestnika / opiekunowie wstęp bezpłatny

* Możliwość dostosowania zajęć do grup o specjalnych potrzebach

 

5.Bożonarodzeniowa wyprawa dookoła świata

Opis: Niezwykła świąteczna podróż, w czasie której poznamy zwyczaje bożonarodzeniowe bliskie i dalekie. Jak wyglądają święta w Grecji, w Rosji a jak w Australii? Dowiemy się także, czy nasi dziadkowie mieli choinki i zobaczymy, jakie dekoracje świąteczne wieszają w domach nasi sąsiedzi. Wcielimy się w kolędników i wyruszymy w wesołym pochodzie po Muzeum, niosąc błyszczące gwiazdy i dzwoniąc dzwonkami.

Działanie: tworzenie dekoracji świątecznych; pochód kolędników; zabawa muzealna na wystawie „Czas Świętowania”; prezentacja fragmentów filmów etnograficznych z kolekcji PME

Podstawa programowa: 7.2, 9.1, 9.2

Koszt: 15 zł do uczestnika / opiekunowie wstęp bezpłatny

 

6. Wielkanoc i święta wiosenne na świecie

Opis: Czas na wiosenny zawrót głowy! Wyruszamy w poszukiwaniu pierwszych zwiastunów wiosny – wspólnie poobserwujemy budzącą się do życia przyrodę. Poszukamy w niej symboli rozpoznawanych w różnych częściach świata. Przekonamy się, dlaczego Wielkanoc „wypada” na wiosnę i czy na całym świecie wygląda tak samo. Odkryjemy niezwykłość jajka i dowiemy się, czy pisanka jest jedynym symbolem wielkanocnym.

Działanie: tworzenie dekoracji wiosennych; eksplorowanie wystawy „Czas Świętowania”; zabawy wiosenne; prezentacja fragmentów filmów etnograficznych z kolekcji PME

Podstawa programowa: 9.1, 9.2, 12.1, 12.3

 

7. Karnawały świata

Opis: Świat na opak, hałas, maskarady i tańce – to właśnie karnawałowy czas! Przemierzymy kilka krajów, by poznać tamtejsze zwyczaje karnawałowe. Przekonamy się, dlaczego Wenecjanie co roku tak hucznie bawią się w tym czasie, dowiemy się, jak głośno i kolorowo jest na karnawale w Ameryce Południowej, i odkryjemy, co nam zostało po zapustach.

Działanie: tworzenie elementów strojów karnawałowych; eksplorowanie wystawy „Czas Świętowania”; zabawy karnawałowe z rożnych krajów; prezentacja fragmentów filmów etnograficznych z kolekcji PME

Podstawa programowa: 7.2, 8.1, 8.2, 9.1, 9.2