Gimnazjum

Koncert interaktywne MUZYKA ŻYWA

Bogactwo kultur i muzyki zainspirowało Zespół Muzeum dla Dzieci przy Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie do organizacji cyklu spotkań muzycznych. W wybrane poniedziałki zapraszamy Nauczycieli wraz z Uczniami oraz Rodziców z Pociechami na muzyczne podróże po Europie i Afryce. Koncerty to nie tylko słuchanie muzyki wykonywanej na żywo, lecz również animacje, opowieści i zabawy muzyczne angażujące małych odbiorców, ośmielające Dzieci i Dorosłych do tańca, śpiewu i gry na instrumentach.

Poniedziałkowe koncerty o godz. 10.00 i 12.00 - do wyboru. 

 

PROGRAM 2016/2017

 

Koncert z cyklu MUZYKA ŻYWA w Muzeum dla Dzieci – jesień 2016 r.

10 października : Hiszpańskie rytmy flamenco

28 listopada: Meksykańskie Andrzejki

5 grudnia : Mikołajki na ludowo

19 grudnia: Koncert bożonarodzeniowy na góralską nutę

 

Koncert z cyklu MUZYKA ŻYWA w Muzeum dla Dzieci – zima, wiosna 2017 r.

23 stycznia: Ole, Karnawał! Tango! Bolero!

6 marca: Wiosna w górach- góralskie instrumenty pasterskie

27 marca: W poszukiwaniu dawnego czasu - zabawy i zabawki ludowe w Polsce

10 kwietnia: Dyngus - mazowieckie tradycje wielkanocne

 

Zapraszamy do sprawdzania najnowszej oferty w zakładce aktualności, w kalendarzu wydarzeń miesięcznych oraz na fb.

Bilety: 20 zł/dziecko, opiekunowie bezpłatnie

Czas trwania: ok 60 minut.

Rezerwacje: 22 696 53 80, rezerwacje@ethnomuseum.pl

Warsztaty kulinarne

Wprowadzimy dzieci i młodzież w świat: etno-, kulturo- i bioróżnorodności w oparciu o kalendarz obrzędowy i rytmy natury. Wspieranie kształtowania dobrych nawyków świadomego i zdrowego żywienie inspirowanych bogactwem produktów naturalnych, żywych energetycznie (100% jedzenia w jedzeniu). Przestrzeń warsztatowa stwarza twórcze otoczenie, w którym dziecko znajduje miejsce na samodzielnie prowadzone eksperymenty (kulinarne) w formie zabawy, poprzez stan zachwytu pobudza swoją kreatywność i procesy uczenia się. Proponowane zajęcia wpisują się w kalendarz świąt i zmienność pór roku (sezonowość).

 

Warsztaty kulinarne oparte o kalendarz obrzędowy i rytmy natury

 

Późne lato/jesień:

Temat: Wypiek i zdobienie ciasteczek/babeczek z dzikimi ziołami (lawendą, makiem, nasionami pokrzywy.

Działanie: Robimy wesołe ciasteczka/ciasteczka pełne życia. Uczestnicy wyrabiają ciasto, wycinają kształty i ozdabiają ciasteczka (lukrem, nasionami, owocami). Część mogą zjeść na miejscu a część zabrać do domu w papierowych torebeczkach przewiązanych rafią/sznureczkiem.

Wartości edukacyjne: Pobudzanie wyobraźni poprzez pracę manualną, zdobycie wiedzy na temat bioróżnorodności, którą daje: tradycyjny ogródek, łąka, las.

 

Temat: Kiszenia ogórków/kapusty – uczestnicy na zajęciach przygotowują warzywa i zalewę.

Działanie: Kisimy czyli zdrowo przetwarzamy pokarm jesienią. Każdy wychodzi z zajęć z samodzielnie zrobionym słoiczkiem przetworów.

Wartości edukacyjne: Uczestnicy dowiadują się o formach przetwarzania pożywienia w gospodarce tradycyjnej.

 

Zima:

Temat: Słoneczne kluseczki lub babeczki dyniowe. Używamy odmiany hokaido z miękką skórką i nie dużych rozmiarów.

Działanie: Pokazowo drążymy jedną dynię, czyścimy pestki do suszenia, miąższu użyjemy do wypieków. W skorupie wycinamy „gębe” i robimy lampion. Z puree dyniowego wykonujemy prostą potrawę na słodko i jemy ją na miejscu. Gębę i pestki dzieci zabierają do szkoły.

Hasło: Dyniomania!

Wartości edukacyjne: Uczestnicy dowiadują się jak racjonalnie wykorzystać surowiec aby nic się nie zmarnowało. Prezentacja odmian dyni.

 

Temat: Batony z kutii – tradycyjna świąteczna potrawa z użyciem pęczaku/ryżu/płatków owsianych.

Działanie: Lepimy batony bożonarodzeniowe - tradycja w nietradycyjnej formie.Część uczestnicy konsumują na miejscu, część pakują na prezent w przezroczystą folię z wstążeczką.

Wartości edukacyjne: Dzieci dowiadują się o tradycyjnych potrawach bożonarodzeniowych i noworocznych, które do dziś goszczą na naszych stołach. Prezentacja produktów zbożowych, jak wyglądają i jak rosną.

 

 

Wiosna:

Temat: Robimy mazurki – wspólnie sporządzamy ciasto, a każdy samodzielnie zdobi swój kawałek np. czekoladą, sezamkami, lukrem itp.

Działanie: Własnoręcznie ugniatamy mazurkowe opowieści kolorowej treści. Część uczestnicy konsumują na miejscu, a część mogą zapakować do domu w przezroczystą folię z wstążeczką.

Wartości edukacyjne: Pobudzenie wyobraźni poprzez ułożenie historii na mazurkach. Dowiadujemy się także o tradycyjnych słodkich potrawach wielkanocnych.

 

Temat: Świętujmy dzień chwasta! (obchodzony 28.03) – doceniamy dzikorosnące rośliny jadalne.

Działanie: Robimy chipsy z pokrzywy w cieście naleśnikowym.

Wartości edukacyjne: Rozpoznajemy jadalne rośliny z naszego otoczenia, np.: czym się różni mlecz od mniszka, jak kisili kiedyś barszcz zwyczajny na barszcz itp.

 

 

Całoroczne:

Temat: Pierogi, pierogi, pierogi.

Działanie: Uczestnicy wyrabiają ciasto, wykonują farsz, przyprawiają, smakują, wycinają kształty, lepią pierogi, gotują i degustują.

Wartości edukacyjne: Pobudzanie wyobraźni poprzez pracę manualną, budowanie dobrych relacji w grupie.

 

 

Obowiązują rezerwacje: 22 696 53 80, rezerwacje@ethnomuseum.pl

Koszt: 40 zł od uczestnika/ opiekunowie wstęp bezpłatny

Program Pracowni Etnograficznych

1. Tradycje Świąt Bożego Narodzenia – od Św. Mikołaja do Trzech Króli

Co to jest podłaźniczka? Jak zrobić świat? Opowieść o najważniejszych polskich tradycjach wigilijnych i noworocznych w scenerii wystaw muzealnych, urozmaicona rozwiązywaniem zadań, rebusów. Na zakończenie każdy uczeń zrobi słodką ozdobę na choinkę.

Podstawa programowa: plastyka: 1.1, 2.1, 2.2; wiedza o społeczeństwie: 8.2, 9.1

Koszt: 250 zł (lekcja) plus bilety wstepu: 1 zł od ucznia/ Opiekunowie wstęp bezpłatny

 

2. Tradycje wielkanocne – od Środy Popielcowej do Lanego Poniedziałku

Opowieść o Wielkim Poście, Niedzieli Palmowej oraz ludowych tradycjach Wielkiego Postu i Świąt Wielkanocnych w scenerii wystaw muzealnych. W programie przygotowanie stołu wielkanocnego, układanie puzzli, zabawy z pisankami.

Podstawa programowa: plastyka: 1.1; wiedza o społeczeństwie: 8.2, 9.1

Koszt: 250 zł (lekcja) plus bilety wstepu: 1 zł od ucznia/ Opiekunowie wstęp bezpłatny

 

3. Pisanki wielkanocne

Gawęda na temat zwyczajów związanych z pisankami i ich zdobieniem. W programie warsztaty zdobienia pisanek techniką woskową.

Podstawa programowa: plastyka: 1.1, 2.1, 2.2; wiedza o społeczeństwie: 8.2, 9.1

Koszt: 250 zł (lekcja) plus bilety wstepu: 1 zł od ucznia/ Opiekunowie wstęp bezpłatny

 

4. Malowanie na szkle

Opowieść o historii obrazów, sposobach ich malowania i umieszczania w wiejskich wnętrzach. Oglądanie obrazów z muzealnej kolekcji. Podczas warsztatów każdy uczeń namaluje własny obrazek na szkle.

Podstawa programowa: plastyka: 1.1, 2.1, 2.2, 3.1; wiedza o społeczeństwie: 8.2, 9.1; geografia: 7.1

Koszt: 250 zł (lekcja) plus bilety wstepu: 1 zł od ucznia/ Opiekunowie wstęp bezpłatny

 

5. Uczymy się robić wycinanki mazowieckie

Wycinanka jest wyjątkową dziedziną polskiej sztuki ludowej. Ozdabiano nią ściany wiejskich izb na całym Mazowszu. Podczas warsztatów uczniowie będą oglądać wycinanki z różnych regionów Mazowsza, poznają podstawy techniki wycinankarskiej i zrobią wycinanki charakterystyczne dla trzech różnych miejsc na Mazowszu.

Podstawa programowa: plastyka: 1.1, 2.1, 2.2; wiedza o społeczeństwie: 8.2, 9.1; geografia: 7.1

Koszt: 250 zł (lekcja) plus bilety wstepu: 1 zł od ucznia/ Opiekunowie wstęp bezpłatny

 

6. Poznajemy stroje ludowe

Zajęcia pozwolą poznać uczniom stroje z trzech regionów Polski: z regionu łowickiego, krakowskiego i podhalańskiego. Będziemy oglądać i przymierzać elementy strojów, układać puzzle, rozwiązywać zadania. Uczniowie będą mogli zrobić sobie zdjęcia w ekranach fotograficznych.

Podstawa programowa: plastyka: 1.1, 2.1, 2.2; wiedza o społeczeństwie: 8.2, 9.1; geografia: 7.1

Koszt: 250 zł (lekcja) plus bilety wstepu: 1 zł od ucznia/ Opiekunowie wstęp bezpłatny

 

7. Wybrane regiony etnograficzne w Polsce

Podczas zajęć wybierzemy się w podróż w różne ciekawe miejsca w Polsce. Na północy odwiedzimy Kaszubów, na południu Górali. Po drodze zajrzymy na Mazowsze. Będziemy słuchać opowieści o zwyczajach, strojach i języku. Będziemy podziwiać niezwykłe instrumenty muzyczne i ciekawe naczynia pasterskie. W programie rozwiązywanie zadań oraz praca plastyczna oparta na charakterystycznych motywach sztuki ludowej z danego regionu.

Podstawa programowa: plastyka: 1.1, 2.1, 2.2; muzyka: 1.3, 3.5; wiedza o społeczeństwie: 8.2, 8.3, 9.1; geografia: 7.1

Koszt: 250 zł (lekcja) plus bilety wstepu: 1 zł od ucznia/ Opiekunowie wstęp bezpłatny

 

8. Magiczne opowieści Aborygenów

Jak wyglądało życie rdzennych mieszkańców Australii przed pojawieniem się Europejczyków? Oglądając slajdy, posłuchamy opowieści o tradycyjnej i współczesnej kulturze Aborygenów, rozwiążemy zadania. Każdy uczeń ozdobi kartonowy bumerang symbolami malarstwa kropkowego.

Podstawa programowa: plastyka: 1.1, 2.1, 2.2; geografia: 10.14

Koszt: 250 zł (lekcja) plus bilety wstepu: 1 zł od ucznia/ Opiekunowie wstęp bezpłatny

 

Program Muzeum dla Dzieci

Możliwość dostosowania zajęć do programu nauczania w szkołach ponadgimnazjalnych.

 

1. Porządek rzeczy – Uwolnić projekt

Opis: Czy w magazynie muzealnym może powstawać nowoczesny design? Czy w łapciach można wyjść na miasto? Przyjdźcie zagrać z rzemiosłem! Przypatrzymy się temu, czym jest rzemiosło – czy może być dziś aktualne i atrakcyjne. Dzięki wystawie „Porządek rzeczy. Magazyn Piotra B. Szackiego” oraz „Uwolnić projekt” wnikliwie spojrzymy na przedmioty z pozoru zwykłe i zobaczymy, jak można je twórczo przetworzyć.

Podstawa programowa: zajęcia techniczne: 1.1, 2.1, 2.2, 3.1, historia: 31.2. 31.3, 36.1; plastyka: 2.1, 2.2

Koszt: 15 zł od uczestnika/ Opiekunowie wstęp bezpłatny

 

2. Boże Narodzenie i święta zimowe w kulturze

Opis: Spacer po wystawie „Czas Świętowania” połączony z warsztatem tworzenia tradycyjnych, choć nietypowych ozdób świątecznych. Poznamy dawne zwyczaje zimowe w różnych kulturach i zastanowimy się nad ich znaczeniem. Dlaczego chrześcijanie obchodzą Boże Narodzenie o tej porze roku? Jak wyglądały starożytne święta w tym okresie? Kim była święta Łucja? Wyruszymy w wielką kulturową podróż po Europie i zgłębimy bogatą symbolikę świąt zimowych i Bożego Narodzenia.

Podstawa programowa: plastyka: 1.1, 2.1, 2.2; historia: 6.1, 6.2, 12.1; wiedza o społeczeństwie: 8.2, 9.1

Koszt: 15 zł od uczestnika/ Opiekunowie wstęp bezpłatny

 

3. Wielkanoc i święta wiosenne w kulturze

Opis: Zajęcia na wystawie „Czas Świętowania” połączone z warsztatem wyjątkowych, tradycyjnych dekoracji wiosenno-wielkanocnych. Wyruszymy w podróż po Europie, aby odnaleźć mniej i bardziej znane obyczaje wiosenne. Dowiemy się, czym było śródpoście i jak wyznacza się datę Wielkanocy. Sprawdzimy, kto chowa się pod strojem dziada śmigustnego i czemu w Wielki Czwartek dziewczynki w Szwecji przebierają się za czarownice. Wspólnie odkryjemy kulturowe znaczenie świąt wiosennych i Wielkanocy.

Podstawa programowa: plastyka: 1.1, 2.1, 2.2; historia: 6.1, 6.2, 12.1; wiedza o społeczeństwie: 8.2, 9.1

Koszt: 15 zł od uczestnika/ Opiekunowie wstęp bezpłatny

 

4. Świat wciąż poznawany – wielkie odkrycia

Opis: Jak wyglądała Ziemia na mapach tworzonych przed wielkimi odkryciami geograficznymi? Prześledzimy losy zainteresowania światem, który kiedyś był nieznany – wyruszymy z Kolumbem w poszukiwaniu Indii, z Jamesem Cookiem odkryjemy sekret Terra Australis Incognita, na filmach podróżniczych poznamy XX-wieczne zainteresowanie kulturami świata. Zastanowimy się również nad trudnym współcześnie pytaniem – jak zmienił się świat po okresie kolonializmu.

Podstawa programowa: historia: 16.1, 16.2, 32.3, 32.4; wiedza o społeczeństwie: 9.5; geografia: 9.3

Koszt: 15 zł od uczestnika/ Opiekunowie wstęp bezpłatny

 

5. Śmierć w kulturach świata

Opis: Czy obrzęd dziadów w dramacie Mickiewicza to tylko fantazja literacka? Prześledzimy losy tego dawnego święta i dowiemy się, jakie było jego znaczenie w XIX wieku. Wyruszymy w podróż w czasie, aby dowiedzieć się, jak temat śmierci postrzegano w średniowieczu, skąd w folklorze tyle upiorów i odkryjemy, ile z dawnych wierzeń wciąż żyje we współczesności. Odwiedzimy Meksyk i inne kultury świata, by poznać symbolikę obyczajów związanych z przekraczaniem granic życia.

Podstawa programowa: język polski: II.3.1, II.3.2, II.4.2, II.4.3; historia: 11.2, 12.1, 12.3; etyka: 5

Koszt: 15 zł od uczestnika/ Opiekunowie wstęp bezpłatny

 

6. Walka karnawału z postem

Opis: Mięsopust, zapusty, świat na opak? Wyruszymy w podróż po historii, by prześledzić rozwój średniowiecznej kultury karnawału w Europie od XIII do XV wieku i dowiedzieć się, dlaczego początków tego święta dopatrywano się w czasach starożytnych. Odkryjemy, jakie było znaczenie okresu karnawałowego w roku liturgicznym, czym jest literatura sowizdrzalska oraz dlaczego nagle rzemieślnik mógł stać się królem. Jakie postaci kryją się pod maskami weneckimi i jaką historię opowiada karnawałowy taniec diabłów w Oruro? Ile śladów dawnych zabaw ludycznych odnajdziemy we współczesności?

Podstawa programowa: język polski: II.3.1, II.3.2, II.4.2, II.4.3; historia: 11.2, 11.3, 12.1, 12.2, 12.3; plastyka: 1.1, 3.1

Koszt: 15 zł od uczestnika/ Opiekunowie wstęp bezpłatny

 

7. Etnobotanika – roślinność a kultura

Opis: Czy moglibyśmy żyć bez roślin? W jaki sposób tradycyjne społeczności wykorzystywały ich właściwości i dlaczego nie warto jeść każdej jagody, którą znajdziemy? Na te i inne pytania poznamy odpowiedzi dzięki lekcji z pogranicza etnobotaniki i etnomedycyny. Odkryjemy nie tylko codzienne znaczenie i zastosowanie roślin, lecz także medyczne, a nawet religijne niektórych z nich. Ruszajcie z nami w podróż przez lasy Amazonii, syberyjską tajgę i karpackie regle!

Podstawa programowa: geografia: 4.5, 6.1, 6.2, 6.8, 9.3, 9.8, 10.8, 10.12; biologia: 3.11; etyka: 10

Koszt: 15 zł od uczestnika/ Opiekunowie wstęp bezpłatny

 

8. Współczesny lifestyle – powrót do źródeł

Opis: Czy nasze prababcie były wegetariankami? Od kiedy len jest w modzie? Czy na wsi istniały wysypiska śmieci? Przyjrzymy się różnym stylom życia i wspólnie zastanowimy się, co jest dobre dla nas i naszego środowiska. Poszukamy inspiracji oraz wskazówek dotyczących życia w sposób gospodarny i proekologiczny wśród tradycyjnych społeczności. Przygotujemy bank dobrych pomysłów dotyczących gospodarowania surowcami w oparciu o sposoby życia dawnej wsi.

Podstawa programowa: geografia: 6.1, 6.8, 9.3; wiedza o społeczeństwie: 3.1, 23.3, 23.4, 25.2, 26.1, 26.2; biologia: 3.11; etyka: 10

 Koszt: 15 zł od uczestnika/ Opiekunowie wstęp bezpłatny

9. Czy praca muzealnika jest nudna? Warsztaty badawcze

Opis: W jaki sposób muzea pozyskują eksponaty? Co dzieje się z przedmiotem, który trafia do muzeum? Czy na wystawach znajdują się całe kolekcje muzealne? Znajdziemy odpowiedzi na te pytania, badając eksponaty PME. Na czas zajęć staniemy się adeptami muzealnictwa, by poznać historie przedmiotów, które potem oglądamy na wystawach.

Podstawa programowa: plastyka: 1.1, 3.2

Koszt: 15 zł od uczestnika/ Opiekunowie wstęp bezpłatny

 

10. Baśnie, pieśni, podania – folklor w kulturze I poł. XIX wieku

Opis: Pierwsza połowa XIX wieku to okres wielkiego zainteresowania folklorem w całej Europie. Wyruszymy w kulturowo-historyczną podróż, by znaleźć odpowiedź na to pytanie. Dowiemy się, jak rozwijała się folklorystyka i poznamy nazwiska, dzięki którym znamy dziś tyle baśni, pieśni i podań ludowych. Przyjrzymy się folklorowi w dziełach literackich romantyzmu, a na wystawie PME prześledzimy ludowe inspiracje Chopina. Poszukamy odpowiedzi na pytanie: czy baśnie braci Grimm rzeczywiście są dla dzieci?

Podstawa programowa: język polski: II.3.1, II.3.2, II.4.2, II.4.3; muzyka: 1.3, 1.4, 3.3, 3.5, 3.6

Koszt: 15 zł od uczestnika/ Opiekunowie wstęp bezpłatny

 

11. Sąsiedzi mniej i bardziej znani – o etniczności dawnych ziem polskich

Opis: Kto mógł kiedyś mieszkać obok nas, choć dziś o tym nie wiemy? Wędrując po wystawie „Czas Świętowania”, odnajdziemy ślady narodowości, kultur i religii, które tworzyły dawniej społeczność ziem polskich – od XVI wieku do dwudziestolecia międzywojennego. Dowiemy się, jak wyglądały relacje między kulturowymi sąsiadami, gdzie można było kogo spotkać i co można wyczytać ze statystyk o etniczności regionów Polski. Spróbujemy także odkryć, dlaczego kulturowe dziedzictwo niektórych miejsc zostało zapomniane.

Podstawa programowa: wiedza o społeczeństwie: 8.1, 8.2, 8.3, 9.1, 9.2, 9.5; historia: 14.6, 15.1, 19.3; geografia: 9.3

Koszt: 15 zł od uczestnika/ Opiekunowie wstęp bezpłatny

 

12. Wymiana dóbr, czyli niecodzienna ekonomia

Czy można coś kupić za garść muszli? Dlaczego Argonauci zachodniego Pacyfiku nie mogą przetrzymywać cennych przedmiotów? Wspólnie przyjrzymy się szlakom handlowym oraz płacidłom, po czym przemierzymy jeden z najbardziej znanych szlaków wymiany dóbr, jakim są Karpaty. Zastanowimy się, co znaczy być gospodarnym, i sprawdzimy, czy pieniądze wszędzie wyglądają tak samo. Przekonamy się, czy ekonomia to wynalazek współczesności.

Podstawa programowa: wiedza o społeczeństwie: 24.1, 24.2, 24.3, 25.2, 25.3, 27.1; geografia: 6.1, 6.4, 6.5; etyka: 11

Koszt: 15 zł od uczestnika/ Opiekunowie wstęp bezpłatny